Thursday, April 26, 2012

Kenangan itu tetap milikku



Ni la rumah embah(nenek)...rumah kesayangan aku satu ketika dulu...tapi kini telah tiada.Di rumah ini lah saya tinggal bermula usia ku 6 tahun iaitu selepas emak meninggal dunia.Abah pula meninggal dunia sewaktu saya baru masuk ke alam sekolah menengah.

Yang tinggal dalam rumah tu saya ,embah dan anak sulung embah yg saya paggil Wak Man(pakcik).Embah dah wak man ni la yg menjaga dan membesarkan saya setelah kematian emak.Wak Man ibarat ayah buat saya.....(wak man tiada isteri dan anak) maka saya lah jadi anaknya.Inilah 2 insan yg sentiasa membuatkan hati saya tersentuh....saya amat2 menyayangi mereka.Al Fatihah buat arwah wak man(meninggal pada februari 2006) dan arwah embah pada hari raya ke2 tahun lepas (31 Ogos 2011)  dan arwah emak abah(sekejap saja saya bersama).

Nampak tak bilik air kat tepi pokok pisang tu...rumah kampung kan bilik air dia mestilah kat luar rumah....bayangkan setiap pagi subuh gelap gelita lagi...saya dgn  masih bertaik mata...dok menuruni anak tangga(ada 9 step) untuk mandi  nak gi sekolah tadika/kebangsaan.sampai bilik air mesti dok mencangkung lama sambil pegang gayung mengadap kolah.Waktu tadika dan sekolah rendah dari darjah 1 sampai 3 ikutkan memangla arwah embah siap masakkan air panas utk saya mandi,cucu kan.....  tp bila naik darjah 4...takdenya la nak manje2 dgn air panas...mandila ko dgn air sejuk gedik dari kolah tu hihihi.Gigil-gigil u......

Itulah sedikit kenangan ku coretkan pagi ini...lenkali saya akan cerita macamna budak kecik ayu cam saya(perasan ko!) yg lagak ala2 tomboy gara2 sepupu sebaya waktu itu di kg adalah lelaki semuanya....hihihi.

Tajuk post kali ni ala2 novel kan....








22 comments:

  1. tersentuh pula baca entri ini kak ina.

    Al-Fatihah untu arwah embah dan pakcik kak ina..serta buat emak abah kak ina juga.

    ReplyDelete
  2. kampung kak ina kt mana??syahdu nye citer akak nieh..Al-fatihah..

    ReplyDelete
  3. suka baca ntry akak nih... kisah2 gini bt kite rsa mcm dh lama kenal...
    sygnyer rumah tu dh takde lg yek kak, btl lah org kg suke bt blik air kt luar kan, kt kg pun sama gk, cume skrg nih abah dh bt 2toilet kt dlm umah takdelah kene gi luar time mlm2 bute nk memerut...

    al fatihah utk arwah mak abah akak, wak man juga embah akak

    ReplyDelete
  4. baca entry ina terus sy pun rindu kenangan2 lama..
    zaman2 kecik2 kt kampung..rmh pusaka opah..
    bendang atok opah..hmm semua tu dpt diulang.

    ReplyDelete
  5. hehehe.dulu2 tandas kat luar kan kak...sy takut sgt kalau nak buang air malam2 hehee..dahla byk dgr cite antu kat kg sy dulu..kalau nak gi toilet mesti berteman bagai heeeehe

    ReplyDelete
  6. suke suasana kampung macam ni.... tibe² teringatkan embah jugak... embah sebelah abah kat kg kawasan padi...

    ReplyDelete
  7. kenangan yang manis untuk dikenang...macam baca cerpen lak...tak pernah merasa suasana kampung sebab membesar dikota..

    ReplyDelete
  8. sayu plak hati baca n3 sis hari nih.. Al-fatihah buat semua insan2 kesayangan sis yang dah pergi..

    cantikkkan rumah2 lama.. pastu suasana kampung yang aman permai.. membuatkan saya tetiba rindu nak balik kampung.. huhuhuhu

    ReplyDelete
  9. salam Ina,memang tersentuh baca kisah Ina,dulu2 memang lah semua kita mengalami susah,akak pun pukul 4 pagi dah bangun,kul 5 aruah bapa hanto naik basikal tuk naik bas gi sekolah 1/2 jam jugak pakai lampu torchlight suluh jalan memang nostalgia lah...

    ReplyDelete
  10. Seronok kan dpt tggl kat kmpg...masa cuti sklh akak selalu gi rmh tok...lepak2 dgn cousin pompuan sbb masa tu akak anak pompuan tunggal..konon mak nk elakkan akak jd lasak mcm lelaki tu dihantar ke kmpg...sama jee hehe masih kasar mcm jantan tapi ala ala jantan ayu gitu haaa

    ReplyDelete
  11. salam ina, alfatihah utk arwah ... kenangan terindah :)

    ReplyDelete
  12. syahdu baca entry akak..tingat arwah ayah (atuk sy)..dulu kte pun dok ngan mak (nenek) n ayah (atuk) masa kecik..seronok sgt dok kampung...

    ReplyDelete
  13. Rumah kampung kakcik masih ada, tapi penghuni asalnya semua dah tiada. Semoga orang yang menyewa dapat menjaga rumah tersebut dengan sebaik2nya...

    ReplyDelete
  14. suka tengok rumah kampung camni..25thn dulu sy pun penah mandi air telaga juga nk pergi sekolah..

    ReplyDelete
  15. al-fatihah..rumah kg memang unik dan mampu membangkitkan nostalgia.

    kayrul dulu rumah kat kg memang tandas kat luar, bila sakit perut jer malam-malam mesti minta ayah temankan..hehehhe

    ReplyDelete
  16. cantik rmh kampung tradisional gini..
    laman pon luas...

    ReplyDelete
  17. Baca kisah ni, macam sama pula nasib kita Ina. Akak kematian bapa sejak umur 2 tahun, emak kahwin lain akak tinggal dgn arwah tok. Arwah tok ada sorang anak angkat (saudara juga) lelaki, tak kawin juga sampai dia meninggal.
    Akak tinggal dgn mereka hingga umur 18 tahun. Sekarang rumah tu pun dah takde, bila balik sesekali, terasa rindu menjelma...ewah...bernovel la pulak. Sbnrnya bnyk juga kisah akak yg tak dpt dikongsi dgn org luar.

    ReplyDelete
  18. rindu suasana kg..tetiba baca entry ni..

    ReplyDelete
  19. rindu juga kampung....>_<

    raya baru balik.

    singgah n follow sini
    dr,
    http://afasz.blogspot.com

    ReplyDelete
  20. seronok kan kak kalau ada kampung halaman sendiri. Aka baiki lah rumah tu, nanti time raya boleh singgah pose imbas kenangan lampau...

    ReplyDelete
  21. Tersentuh plk baca n3 kak ina...tp kak ina nmpk tabah je...:-)

    ReplyDelete
  22. nti dh pencen blk sni ye..x pon repair rmh tu blh wat home stay...nti time blk sni ada la tmpt tuk brmlm..

    ReplyDelete